Klar til valgdækning: Find historier og valgnyheder på sociale medier

GRATIS E-KURSUS: Kurset her er til redaktionen, der vil være i skarp form til at finde nyheder og egen-historier på sociale medier til folketingsvalget og europaparlamentsvalget i 2019.

Der er mange aspekter af socale mediers rolle i en valgkamp – mildt sagt. Her fokuserer jeg ret ensidigt på, hvordan journalister kan finde og verificere historier til valgdækningen på Facebook, Twitter og LinkedIn. Det gælder lige fra, hvordan man spotter valgnyheder før konkurrenten, til hvordan man finder anderledes historier og kilder på sociale medier, som kan berige valgkampens traditionelle nyhedsdækning.

Målgruppe for kurset: Redaktører, journalister og redaktionens team på sociale medier.

Kurset dækker følgende redaktionelle opgaver i sociale medier:

  • Hold opmærksomt øje med nyheder og samtaler indenfor specifikke emner på Facebook, Twitter og LinkedIn.
  • Find lokale vinkler på valgkampens emner.
  • Overvåg hvad udlandet siger om den danske valgkamp.
  • Overvågning af valgkampens kandidater og aktører til både #FV19 og #EP19DK.
  • Verifikation af indhold fra sociale medier.
  • Overblik over hashtags og ressourcer i sociale medier til #FV19 og #EP19DK.

Kurset viser hvordan redaktionen bedst muligt bruger disse redskaber og metoder i valgkampen:

  • CrowdTangle
  • Twitter-lister
  • TweetDeck
  • Real-time søgning på Facebook
  • Indholds-søgning og emnefiltrering på LinkedIn

Foto fra folketingssalen i toppen af siden: Christoffer Regild

Kurset er gratis takket være støtte fra Pressens Uddannelsesfond. Både PU og undertegnede håber at den frie adgang til kurset vil give et boost og øge kendskabet til e-læring som et godt supplement til mediebranchens traditionelle kursusformer.

God læring & god fornøjelse 💪🎓
Kristian Strøbech, Techhytten, februar 2019

VIGTIGT: Du skal have en profil på Techhytten for at tilgå kurset.
Klik her for at oprette en gratis profil, før du klikker på den blå knap herunder.