*IRL = In Real Life. Egentlig en dårlig betegnelse, da digitalt samvær ret beset er lige så virkeligt som fysisk samvær.

Techhyttens første fysiske event fandt sted i den sidste uge af maj, og som det fremgår af billedet, var vi heldige at få to dage med sydlandsk klima. Så bliver det ikke bedre, når naturen omkring Ry skal spille med i programmet ☀️

22 digitale frontløber-reportere fra DRs ni distrikter og to af deres redaktører var samlet i Ry til et to-dages seminar, som jeg havde arrangeret for DR. Der var fokus på datajournalistik, Facebook for public service medier og kreative digitale fortælleformater.

I datajournalistik-sporet havde jeg bl.a. arrangeret besøg af Claire Miller, som har været med til at starte et af verdens mest produktive datajournalistik-teams for Trinity Mirrorgruppen i Storbritannien.

Hun delte generøst ud af viden, og det var interessant at se, hvor frisk Mirror-folkene går til biddet, når deres databaserede historier skal formidles til læserne. Det går ofte over i regulær tabloid stil – på baggrund af solidt journalistisk arbejde og grundig dokumentation.

Fordi Techhytten version 1.0 endnu ikke findes i en ægte bjælkehytte-version, er jeg nødt til at trække på andres faciliteter i Ry (som er Techhyttens hjemsted). Det viste sig at være lidt af et home run med folk indlogeret i enkeltværelser på Hotel Ry, hvor vi også kunne arbejde i et fint fungerende konferencelokale (det var 29 grader, så terasse-dørene ud til gårdmiljøet stod konstant åbne). God mad og i et prisniveau i den lave ende af sammenlignelige konferencelokaliteter. Og nej, jeg får ikke procenter, omtalen her er ren “earned media” for hotellet 😉

Hotellet ligger 300 meter fra havnen, hvor vi startede 8:30 dag 2 til “Mindfulness på floden”. Deltagerne kunne vælge mellem en kanotur med et kort over gode mindfulness-spots, eller de kunne prøve SUP-boards med instruktion fra mig, se billederne længere nede. Der var coffee to go på havnen, og man må bare sige, at det var en suveræn dag-starter. Gruppen fik fine oplevelser sammen, og alle var glade, afslappede og topmotiverede, da dagens faglige program startede. Et par timer som viste sig at være godt givet ud (og billigt – regningen på kanoleje løb op i 600 kroner).

Generelt når vi vi arrangerer kurser og seminarer, kan vi godt have en tendens til ende med meget tætpakkede programmer. Dels fordi man har meget, der skal bearbejdes, dels fordi man instinktivt forsøger at levere så meget værdi som muligt for deltagerne og for arbejdspladsen. Vi må ikke spilde folks tid! Det er forståeligt, og jeg har selv samme tendens, når jeg lægger programmer. Men al min erfaring siger mig, at vi som regel overvurderer kolleger og kursisters opmærksomheds-spænd og deres kapacitet til at modtage fagligt input og efterfølgende bearbejdelse.

Her på dette seminar prøvede jeg for første gang bevidst at træde på bremsen i forhold til at lægge programpunkter ind i de to dage og samtidig udbyggede vi den fælles oplevelse med fagligt relevante sociale aktiviteter undervejs.

Augmented Reality i aktion i skovene ved Ry

I forhold til kreative digitale fortælleformater valgte vi at fokusere på augmented reality, som har befundet sig på radaren i et stykke tid efterhånden. Tjek fx historien om Mars (skal opleves i appen) i New York Times appen til iOS-devices.  For ikke bare at sidde i konferencelokalet og snakke om det, havde jeg produceret en storytelling-oplevelse i augmented reality, som deltagerne skulle ud i skoven og opleve om eftermiddagen på dag 1. Emnet var ulven i Danmark, og deltagerne blev sendt afsted i fire hold med hver sin augmented reality-udfordring.

Oplevelsen var produceret i appen Metaverse, som byder på et overraskende veludviklet og stabilt fungerende produktions-miljø. Selve turen bestod af 4x otte poster (som i en skattejagt), alle lokationsfikserede så man skulle være inden for 40 meter af hver post for at kunne aktivere oplevelsen og informationerne. Der er et stykke vej endnu, før augmented reality bliver et standard-redskab i journalistikken, men som alternativ oplevelsesform for et særligt interesseret publikum er det absolut værd at udforske.

Vi afsluttede “#AR Walk Ry” på Techhyttens tagterasse til en pre-dinner, riverside get-together – se sidste billede. Bare man kunne bestille sådan et vejr!

Overvejer I et seminar, som gerne må være noget særligt?

Det var ikke oprindelig planen også at afholde seminarer og konferencer lokalt, men ovenpå de positive erfaringer har jeg besluttet at reservere tid til to-tre events om året her i Ry, som jeg tilbyder at med-arrangere. Med de faciliteter vi kan trække på, er der mulighed for at lave en speciel og intens oplevelse til både hjerne og krop. Det er absolut et koncept, som kan tåle gentagelse. Kontakt mig for yderligere info og en snak om muligheder.

 

Et af holdene kommer i mål efter de otte augmented reality-poster i skoven.

Hjemme hos Techhytten efter fyraften. Pre-dinner get-together, 400 meter fra hotellet.